”Stjärnsberg hade sina egna lagar och sina egna regler och sin egen moral”

På stjärnsberg har man den så kallade kamratuppfostran. Vilket betyder att alla som går på skolan ska ta hand om varandra och lärarna var näst intill maktlösa. Och det var det som var själva problemet. De äldsta (framför allt fjärderingare) på skolan hade all för mycket makt och de behandlade de yngre (speciellt de yngsta) på skolan som slavar. De kunde till exempel säga åt Erik att putsa skor deras skor och om han inte gjorde det bestraffades han hårt. Och det var det som var själva problemet. På hans förra skola Läroverket var det han som var den bäste och han som hade mest makt av eleverna. Han vann alla fighter han var med i. Han kunde till och med bryta ner en lärare. Men på stjärnsberg var det ingen bra ide att slåss (han ville inte heller slåss för den delen). Det kunde leda till enorma konsekvenser, han kunde till och med bli relegerad om han slog en som satt i rådet. Och det var själva rådet som bestämde på skolan, en grupp elever från skolan. Deras sätt att bestämma var långt ifrån rättvisst och skolan var fylld av pennalism mycket på grund av rådet.

 

 

One thought on “”Stjärnsberg hade sina egna lagar och sina egna regler och sin egen moral”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s